måndag 13 maj 2013

Utdelningar fördelat på årets månader

Jag anser att det är en fördel, framförallt i framtiden då utdelningsbeloppen växt sig stora, om utdelningarna kommer in på ISK:n relativt jämnt under årets månader. Givetvis ska man inte investera i en aktie baserat på utdelningsfrekvensen eller månad då utdelningen kommer in på kontot. Vilket går att konstatera då man studerar min aktieportfölj ser man att jag äger en blandning av aktier som delar ut pengar månadsvis, kvartalsvis, halvårsvis samt årsvis. 

Eftersom de nordiska börsbolagen i stor utsträckning delar ut pengar till sina aktieägare en gång under året och det till största del sker under våren blir det oundvikligt att aktieutdelningarna blir väldigt koncentrerade till månaderna mars, april och maj om man har en relativt stor andel nordiska bolag i sin utdelningsmaskin. Bara för att man exempelvis skulle få in 5 000 kr i utdelning per månad under juni till mars och sedan 40 000 kr per månad under april och maj betyder det självklart inte att man måste leva extremt (orimligt?) snålt under 10 månader av året för att sedan leva i lyx under två månader, om man har för avsikt att leva på sina passiva inkomster, i det här fallet aktieutdelningen. 

Man måste givetvis, som alltid, tänka långsiktigt och spara undan en stor del av utdelningen under april och maj för att kunna leva på aktieutdelningen under resten av året och början på nästa år, innan nästa stora pengaregn faller ner. I fallet ovan skulle man alltså erhålla en utdelning under året på 5 000*10 + 40 000*2 = 130 000 kr. Det betyder att man i snitt har 10 833 kr att leva på per månad, eller 9 860 kr om vi räknar bort schablonskatten beräknat på Statslåneräntan per den 30:e november 2012, alltså den som gäller för värdet som finns på Investeringssparkontot under år 2013. (Det kan noteras att Statslåneräntan är väldigt låg i nuläget sett ur ett historiskt perspektiv, vilket betyder att den med stor sannolikhet kommer vara något högre vid mer normala förhållanden. Jag ska dock inte närmare ge mig in i den diskussionen i det här inlägget)  

Nedan framgår vilka aktier som delar ut pengar under vilka månader utifrån de innehav jag har i min aktieportfölj för tillfället. Notera att kvartals- och månadsutdelarna mer eller mindre uteslutande är Nordamerikanska bolag. Min aktieportfölj ser utdelningsmässigt ut enligt följande: aktier som delar ut pengar varje månad är 3 st, aktier som delar ut pengar varje kvartal är 7 st (inkluderat preferensaktier), aktier som delar ut pengar halvårsvis är 1 st och aktier som delar ut pengar årsvis är 15 st. Utdelningen fördelar sig under året enligt tabellen nedan, med uppdelning på vilka bolag som delar ut respektive månad. Det är egentligen inget medvetet val av mig att exempelvis vissa av kvartalsutdelarna delar ut under olika kvartalsmånader, exempelvis Altria i januari, Apple i februari och Intel i mars. Som jag skrev tidigare spelar givetvis själv utdelningsfrekvensen eller utdelningsmånad(er) mindre roll. Aktien man äger är en del av ett verkligt bolag och det är bolaget i sig som man måste bedöma, värdera och läsa på om för att fatta sina investeringsbeslut. 


Mina aktieutdelningar fördelat på årets månader

Om min aktieportfölj skulle varit likaviktad samt att samtliga aktierna har lika hög direktavkastning, vilket är en förenkling av hur fallet är i verkligheten, skulle utdelningen under årets månader fördela sig enligt diagrammet nedan. Det framgår där, föga förvånande, att under mars, april och maj kommer det mest utdelning in på mitt investeringssparkonto. Hade fallet varit att jag under året fick in 100 000 kr i aktieutdelningar skulle utdelningen i mars, april respektive maj varit 24 000 kr, 23 000 kr samt 24 000 kr, alltså totalt 71 % av utdelningsinkomsten under året. Under årets övriga nio månader skulle utdelningsinkomsterna endast vara mellan 2 000 kr och 4 000 kr och totalt summera till 29 % av utdelningsinkomsterna.  


Utdelning per månad utifrån aktieportföljen ovan - förenklat exempel

Som jag tidigare har skrivit har jag med tiden tänkt koncentrerar innehavet till ett något färre antal aktier än i nuläget. Jag fokuserar till största delen på att köpa aktier i bolag med stabil utdelningshistorik och god möjlighet till fortsatt utdelningstillväxt, när de är lågt värderade. Detta för att skapa en säkerhetsmarginal, få en högre direktavkastning samt bättre kurspotential, helt enkelt att inte köpa för dyrt. 

4 kommentarer:

  1. En riktigt fin spridning. Jag ska inrikta mig mer på amerikanska innehav framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt en något jämnare fördelning under årets månader än jag trodde innan jag gjorde sammanställningen. Ja, det finns sannerligen många intressanta bolag noterade i Nordamerika, med tiden kommer min andel av de bolagen öka något har jag tänkt. Intressant blogg du har!

      /InvesteraMigFri

      Radera
  2. Jag säger detsamma, riktigt fin portfölj du har. Några bolag jag själv drömmer om att köpa in mig i är Coca Cola och Mc Donalds. Det svåra är bara att köpa till "rätt" pris vilket det nu är?

    En strategi som onekligen funkar bra är att bara köpa aktier vid globala börskriser, det kan å andra sidan gå många långa år innan dessa uppstår...

    Kul att se en blogg som inriktar sig på aktieutdelningar!

    Mvh
    Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Håller med, de stora konsumentbolagen med stabil utdelningshistorik är verkligen intressanta tycker jag också. Som du säger är det svårt att vänta tills de handlas till ett rimligt pris. Vi får hoppas att marknadens aktörer drabbas av rädsla och rear ut dem snart! :)

      Ska spana in din blogg!

      /InvesteraMigFri

      Radera